Happy New Year 2012!!


Selamat Tahun Baru 2012 buat semua pembaca & Follower Blog Koleksi Resepi Zaifa.
Semoga tahun 2012 lebih baik dari tahun sebelumnya.



Info:Pokok Mambu



Pokok mambu atau Azadirachta indica daripada keluarga Meliaceae. Tumbuhan ini, walaupun biasanya tumbuh liar kadangkala ditanam sebagai pokok teduhan kerana ia senang berkembang.Tepi daunnya bergerigi jelas dan agak tajam. Di bahagian atas daun kelihatan jalinan uratnya lebih jelas dan berwarna sedikit kekuningan. Menurut Pengarah Bahagian Tumbuhan Ubatan FRIM, daun pokok mambu mempunyai beberapa kegunaan dalam perubatan tradisional. Menurutnya daun mambu boleh digunakan untuk merawat bisa pokok jelatang gajah, demam campak dan meredakan demam panas. Daun mambu yang bersifat antiserangga juga boleh digunakan untuk mengelak serangan serangga pada tanaman.

Kaedah penggunan daun mambu untuk menghilangkan rasa gatal kerana demam campak ialah dengan mengambil beberapa helai daun mambu kemudian ditumbuk sehingga lumat. Setelah itu sapulah daun tersebut ke badan pesakit. Bagi mengurangkan demam panas, rebus akar pokok mambu sehingga mendidih, kemudian ditapis bagi mendapatkan air rebusannya. Air tersebut diminum apabila suam. Bagi merawat bisa terkena pokok jelatang gajah, ambil beberapa helai daun pokok mambu yang segar, dibersihkan terlebih dahulu kemudian dikunyah mentah. Rasanya yang berangin seperti pudina bukan sahaja boleh mengurangkan bisa malah boleh menyegarkan mulut.

Talam Seri Delima




Bahan-bahan untuk lapisan bawah:


300 ml santan pekat
900 ml air
130 gm tepung beras
50 gm tepung kacang pis
1 cawan gula pasir
6 biji sengkuang cina - dibuang kulit dan dipotong dadu
Sedikit garam


Bahan-bahan untuk lapisan atas:


1 1/4 cawan santan pekat
2 cawan air
2 biji telur gred A
1 cawan gula pasir
1/2 cawan tepung gandum
1/3 cawan tepung jagung
Sedikit pewarna merah
Sedikit garam


Cara menyediakan:


1. Untuk lapisan bawah, masukkan campuran santan bersama air.
2. Masukkan juga gula dan garam ke dalam periuk.
3. Kacau tanpa henti di atas api yang kecil sehingga pekat.
4. Masukkan sengkuang cina dan dikacau hingga rata sebelum dituangkan ke dalam loyang.
5. Ratakan dengan plastik, kemudian kukus selama 10 hingga 15 minit.
6. Untuk lapisan atas, masukkan kesemua bahan, kecuali garam dan gula ke dalam pengisar.
7. Kisar kesemua bahan hingga sebati.
8. Tuangkan ke dalam periuk. Masukkan garam dan gula.
9. Kemudian kacau tanpa henti di atas api kecil sehingga naik wap.
10. Tuangkan ke atas lapisan putih dan kukus selama 10 hingga 15 minit atau sehingga masak.
11. Sejukkan sebelum dipotong untuk dihidangkan.

Sumber Resepi dari SajiOnline  :-)

Kek Karamel

















Bahan²:

(A)-Gula Hangus

* 2 sudu besar gula (utk bt gula hangus)
* *tabur gula dlm loyang n msk ats api perlahan..biar gula hancur n warna tukar jd perang)
* Ketepikan dulu

(B) - Bahagian Atas

* 1/2 tin susu cair FN...(blh tmbah klu nk karamel tebal ckit)
* 70 gm gula kastor
* 1/2 sudu teh esen vanila
* 3 bj kuning telur...(kalau tmbah susu cair kena tmbah gak kuning telur)

(C) - Lapisan Kek

* 140 gm tepung gandum
* 70 gm gula kastor
* 3 bj kuning telur
* 135 ml air biasa
* 1 sudu teh baking powder
* 45 ml minyak msk

(D) Merinque

* 6 bj putih telur
* 70 gm gula kastor
* 1 sudu teh krim of tartar

TAMBAHAN : 2 SUDU BESAR SUSU PEKAT MANIS..kek lebih lembut & sedap

Cara membuatnya:

* Kacau semua bhn (B) perlahan².Jangan bagi berbuih²
* Masukkan bahan (B) kedalam loyang gula hangus tadi.Ketepikan.
* Pukul bahan (C) Ketepikan.(masa ni bolehla tambah susu pekat manis tu)
* Pukul sampai bahan (D) sampai jadi kembang & bila kita angkat dia tak jatuh
* Campurkan adunan (C) + (D) dan gaul dengan senduk hingga sebati
* Bahagikan kepada beberapa bahagian & letak pewarna n paste kalau nak
* Masukkan ke dalam loyang yang ada gula hangus tadi (A + B)
Selang-seli warna,letak ditengah2 loyang.
* Bakar cara double boiling - selama 1 jam suhu 160-180'C
* Bila masak angkat & rehatkan 10 minit baru terbalikkan kek yg dibakar tadi.
* Masukkan dalam peti sejuk 1 jam dan lepas tu enak dimakan sejuk².

Kredit to:Blog Dapur Mamasya :-)

ZaiFa:Dah berpuluh kali aku tengok blog² yg buat kek karamel ni.Teringin nak buat rasanya.he.hee
Insyaallah akan aku buat juga hujung minggu ni,kalau dah siap,nanti saya postkan gambar kat sini
Bahan² dah ready,tunggu masa yg sesuai jer. :-)

Acar Buah-Buahan

Bahan A:
• 10 g biji gajus
• 10 g cermai jeruk
• 10 g anggur jeruk
• 10 g kismis
• 2 biji timun, dihiris
• 2 biji lobak merah, dihiris
• Sedikit lobak masin, dicincang

Bahan B:
• 150 g halia, dihiris
• 10 biji bawang kecil, dibelah dua
• 6 biji bawang putih, dibelah dua
• 4 biji cili merah, buang biji dan dipotong
• 4 biji cili hijau, buang biji dan dipotong
• 1 camca tehl serbuk kunyit
• Garam dan gula pasir secukup rasa

Bahan C:
• 5 camca besar minyak masak
• 1/2 cawan cuka, disatukan dengan 1/4 cawan air dan 1 camca teh gula
• 1 camca teh biji sawi digoreng tanpa minyak
• 4 biji bawang kecil, dihiris
• 20 tangkai cili kering
• 3 cm kunyit hidup

Cara membuatnya:
1. Masukkan bahan A dan bahan B ke dalam mangkuk, gaulkan sehingga sebati. Perapkan
sejam kemudian sejat.
2. Bahan C, panaskan minyak masak di dalam kuali, tumiskan bawang kecil dan bahan yang
dikisar sehingga garing.
3. Kemudian masukkan campuran cuka dan didihkan selama tiga minit.
4. Seterusnya masukkan campuran bahan A dan B, kacau sehingga rata.

Ikan Patin Lemak Tempoyak

Bahan kisar
50g cili merah
50g cili padi
10g halia
10g kunyit hidup
100g bawang kecil
20g bawang putih

Bahan²
250g ikan patin
5g daun kunyit
1 batang serai, dititik
3 cawan santan
Garam secukup rasa
100g tempoyak

Cara membuatnya:
1. Masukkan bahan dikisar ke dalam periuk, ikan patin, daun kunyit dan serai.
2. Jerangkan ia di atas api, tuangkan santan, garam dan kacau sehingga kuah mendidih.
3. Akhir sekali masukkan tempoyak, gaul rata dan biar ia masak. Angkat dan hidangkan

Acar Sayuran



















Bahan²:
Timun
Carrot
Kobis
Nenas (saya tak masukkan)
Bawang besar
Cili padi/cili merah
Cuka
Gula
Garam


Cara membuatnya:
1.Kesemua bahan² sayur tadi dipotong
2.Gaulkan bersama sedikit cuka,campur gula dan garam secukup rasa


Siap! Resepi yg mudah dan ringkas

KFC Copycat Coleslaw Recipe

Ingredients:
8 cups of cabbage (approximately 1 head, diced)
2 tablespoons minced onions
1/4 cup carrots (diced)
1/4 cup milk (2%)
1/2 cup mayonnaise (substituting will impact the taste)
1/3 cup sugar (granulated)
1/8 teaspoon pepper
1/2 teaspoon salt
1/4 cup buttermilk (one of the secrets to the taste)
2 1/2 tablespoons lemon juice
1 1/2 tablespoons white vinegar
Instructions:

Take the carrots and cabbage and finely dice them. It is important for this recipe that you have very small pieces.
Get a large bowl and place the diced cabbage and carrots in it.
Add the minced onions to the bowl and mix thoroughly.
In another bowl mix the sugar, salt, pepper, milk, mayonnaise, buttermilk, ninegar, and lemon juice togehter to create the dressing. Keep mixing until it becomes smooth and creamy.
Take the dressing and pour it into the bowl with the cabbage and carrots and mix it thoroughly.
Cover and place the bowl in the refrigerator for several hours before serving.

Udang Celur Bercili

Bahan-bahan:
10 biji cili kering
5 biji bawang kecil
5 ulas bawang putih
100 gram udang besar
5 cawan air
Minyak
5 biji bawang besar
Garam
1 camca teh gula


Cara membuatnya:
1. Kisar cili kering, bawang kecil, bawang putih sehingga halus.
2. Bersihkan udang dan buang kulit.
3. Panaskan air sehingga mendidih kemudian celur udang sehingga warnanya jingga kemerahan.
4. Panaskan minyak dan tumis sehingga bahan yang dikisar sehingga garing.
5. Tambahkan garam dan gula secukup rasa.
6. Masukkan udang dan kacau sehingga sebati.

Tatura Chocolate Cheese Tart



















INGREDIENTS:
Option A
•250gm Tatura Cream Cheese
•60gm Tatura Unsalted Butter
•60gm Icing Sugar


Option B
•30ml Eggs
•15ml Lemon Juice


Option C
•5gm Cocoa Powder - topping
•10gm Water
•50gm Cheese Filling (A)


DIRECTIONS:
A)Take out Tatura Butter and Tatura Cream Cheese from the fridge earlier before using. Combine Tatura Cream Cheese, Tatura Butter and icing sugar. Slowly beat until well mixed.


B)Mix in eggs and lemon juice into the batter and continue beating for 2 minutes.


C)Mix cocoa powder with water. Take about 50gm of the prepared cream cheese filling (A) and mix the cocoa solution.
This will be the chocolate cream cheese topping.
Pour cream cheese (A) into tart base and put chocolate cream cheese as topping before baking for 5 minutes at temperature of 220˚C.
Once done, put it into fridge for about 2 hours and serve.

TART BASE INGREDIENTS:
380gm Plain Flour
125gm Icing Sugar
200gm Tatura Unsalted Butter
1 nos Egg
10gm Cocoa Powder

DIRECTIONS:
1.Mix Tatura Butter and icing sugar into a bowl.
Beat till soft.
2.Add in egg and continue beating for another 2 minutes.
3.Lastly, add in the flour and cocoa powder.
4.Beat for another minute.
5.Half bake the tart base for 10 minutes at temperature of 200˚C.

Source:HERE

Sweet and Sour Sauce























INGREDIENTS:
•1 small carrot - peeled and diced
•6 tablespoons Heinz tomato sauce
•1 tablespoon Lee Kum Kee soy sauce
•2 tablespoons vinegar
•1 tablespoon First Choice sugar (small)
•1 tablespoon sherry or water
•1 dessertspoon cornflour
•1 small tin Dole pineapple pieces (can use unsweetened)
•1 First Choice small onion – chopped
•Small amount of chopped cabbage (optional)

METHOD:
1.Place all ingredients apart from cornflour, in a medium size
saucepan and bring to the boil. Simmer for a few minutes.
2.Mix cornflour with a little cold water until smooth and add to
saucepan. Stir in until it thickens then simmer for another minute or two.
3.Remove from heat and pour over cooked meat or fish and serve with either steamed or fried rice.

Puding Telur Daging Cendawan & Fold Over Pear&Kiwi























Bahan-bahan Puding:
Daging (dicincang)
Cendawan (dihiris)
Jeruk Cili (dihiris)
Daun Bawang (dihiris)
Telur
Serbuk Bawang Putih
Serbuk Stok Ayam Maggi
Garam

Bahan-bahan Fold-Over Pear dan Kiwi:
Pastri Puff (dipotong bulatan)
Buah Kiwi
Buah Pear
Cuka Perang

Serbuk Kayu Manis
Keju Mozzarella

Bahan-bahan Sos:
Gula Perang
Krim
Kayu Manis
Buah Pear

Cara-cara penyediaan Puding:
1.Panaskan kuali, dan masak daging dan cendawan. Masukkan telur dan gaul sehingga rata dan ketepikan.
2.Selepas itu, panaskan periuk bersama air dan kukus puding sehingga masak.
3.Ketepikan untuk hidangan.


Cara-cara penyediaan Fold-Over Pear dan Kiwi:
1.Perapan pear dan kiwi bersama cebisan mozzarela, gula perang dan serbuk kayu manis.
2.Sapukan minyak di dalam dulang, letak pastri puff di atasnya.
3.Letak pear, kiwi dan cebisan mozzarella ke atas pastri puff dan bakar di dalam ketuhar dengan suhu180 darjah celcius selama 20 minit.
4.Keluarkan setelah masak dan lipat ia menjadi dua.


Cara-cara penyediaan Sos:
1.Ambil kuali dan letakkan gula perang, krim, kayu manis dan buah pear.
2.Gaul sehingga sebati dan menjadi sos.

Seafood Boullibaise
























Bahan-bahan Sup Boullibaise:
8 ketul Udang Harimau - size 20/30 (dibuang kulit dan kepala)
8 ketul Kepah Hitam (dicuci bersih)
160gm Ketam Bunga (dipotong kecil dan dicuci bersih)
120gm Udang Kara (dipotong medallion)
120gm Ikan Merah Filet
120gm Sotong Putih
100gm Lala Manila
300gm Buah Tomato Plum (dicincang kasar)
80gm Lobak Merah (dihiris nipis)
80gm Daun Saderi (dihiris)
80gm Leek (dihiris)
80gm ‘Fennel’ (dihiris)
60gm Bawang Besar(dipotong dadu)
40gm Bawang Putih (dimayang)

1 ikat Campuran Herba Thyme, Daun Bay, Daun Pasli ('Bouquet Garni')
1gm Bunga Saffron
500ml Air Rebusan Ikan
30gm Daun Parsley (dicincang kasar)
Lada Hitam
Garam


Bahan–bahan Rouille:
150gm Roti sandwich (dipotong dadu)
170gm Lada Benggala Merah(di bakar, dibuang kulit dan dipotong)
2 ulas Bawah Putih (dibuang kulit)
1 biji Cili Merah (dibuang biji)
30ml Minyak Neuvida
Lada Hitam
Garam

Cara-cara penyediaan Sup Boullibaise:
1.Panaskan minyak dalam kuali. Tumis bawang putih, bawang besar, daun seleri, bawang perai, lobak merah dan ‘fennel’ hingga wangi.
2.Masukkan tomato cincang dan kacau sehingga sebati.
3.Masukkan bunga saffron. Kemudian masukkan ketam, udang kara, lala, kepah dan sotong. Kacau seketika.
4.Kemudian masukkan ‘bouquet garni’ dan air rebusan ikan.
5.Didihkan diatas api beberapa minit.
6.Kemudian masukkan udang dan ikan dan biarkan di atas pai hingga masak.
7.Masukkan bahan perasa.


Cara-cara penyediaan Rouille:
1.Rendam roti dalam air beberapa minit hingga kembang.
2.Masukkan lada benggala, roti, bawang putih, cili merah dan minyak neuvida ke dalam pengisar dan kisar sehingga adunan menjadi halus.
3.Masukkan bahan perasa.

Puding Roti

















Bahan-bahan:
6 keping roti gardenia
2 biji telur
1 1/4 cawan susu cair
1 sudu makan butter
3 sudu makan gula
sedikit coklat cip utk tabur-pilihan
1/2 sudu makan essen vanilla


Cara penyediaan:

1.Kacau sebati telur,esen vanilla,gula dan susu cair.
2.Roti di potong dadu termasuk kulitnya kemudian susun dalam acuan pembakar.
3.Kemudian tuang adunan susu tadi kedalam roti yang telah disusun.
4.Taburkan coklat cips dan butter kedalam adunan roti tadi
5.Bakar dalam oven pada suhu 160 darjah selama 30 minit

Nasi Carrot

















Bahan A-dikisar:
1 sd besar jintan manis
5 ulas bawang putih


Bahan B-utk menumis:
Buah pelaga
Bunga lawang
Bunga cengkih
Kulit kayu manis
4 cawan beras (cuci & toskan)
600 gm carrot (di parut)
3 biji bawang besar (di hiris)
4 sd besar minyak sapi
Garam
Daun pandan


Cara membuatnya:
1.Gaulkan carrot bersama beras.
2.Panaskan minyak sapi,tumis bawang besar hingga kekuningan.
3.Masukkan bahan penumis,bahan A,garam,dan biarkan hingga naik bau.
4.Masukkan beras yg digaul bersama carrot ke dalam rice cooker.
5.Kacau sebentar.Tutup periuk dan biarkan nasi masak

Bubur Kuah Durian















Bahan-Bahan:
2 biji buah durian dan ambil isinya
1 biji kelapa parut di perah dan ambil santannya 1 mangkuk biasa
3 ketul gula melaka
2 gelas air
2 helai daun pandan

Cara Membuat:
1. Masak gula melaka dengan 2 gelas air.
2. Masak santan dengan daun pandan sehingga mendidih.
Tuangkan air gula melaka dan kacau rata.
3. Masukkan durian. Kacau sehingga pekat sedikit dan tutup api.

Resepi Cornflakes Madu


















Bahan-bahan:
1 kotak cornflakes – 220g
100g butter
4 sudu besar madu
5 sudu besar gula
Paper cups
Manik warna-warni


Cara-cara membuatnya:
1.Panaskan butter, madu dan gula di dalam periuk sehingga cair dan sebati.
2.Masukkan cornflakes dan kacau hingga sekata. Masukkan cornflakes ke dalam paper cup dan tabur manik ke atasnya.
3.Bakar di dalam oven selama 10 minit pada suhu 150 celsius.

Salam Ma'al Hijrah 1433H

Awal Muharram atau Maal Hijrah merupakan suatu hari yang penting bagi umat Islam kerana menandakan peristiwa penting yang berlaku dalam sejarah Islam iaitu memperingati penghijrahan Nabi Muhammad s.a.w dari Kota Makkah ke Madinah pada tahun 622 Masihi. Peristiwa bersejarah itu berlaku pada 1 Muharam serta merupakan hari pertama dan tahun baru bagi Takwim Hijrah.

Salam Maal Hijrah 1433 buat semua pembaca blog Koleksi Resepi ZaiFa.





Popia Basah



BAHAN-BAHAN:
• 1 biji Sengkuang (dipotong halus)
• 1 batang Lobak Merah (dipotong halus)
• 1 jambak Daun Salad
• 1 cawan Sebuk Kacang Tanah
• 1 cawan Bawang Merah Goreng
• 1 labu Bawang Putih (dicincang)
• ½ cawan Udang Kering (dikisar halus)
• 2 sudu besar Kicap Pekat
• Garam dan Gula secukup rasa
• 3 sudu besar Minyak Masak
• 1 bungkus Kulit Popiah
• 5 biji Telur Goreng (dihiris)

BAHAN-BAHAN SOS CILI:
• 1 cawan Sos Cili Maggi
• ½ cawan Sos Tomato Maggi

• 4 tangkai Cili Merah Hidup
• 4 biji Bawang Merah Kecil
• 2 biji Bawang Putih

CARA-CARA PENYEDIAAN POPIAH BASAH:
1. Tumis bawang putih sehingga keemasan, kemudian masukkan udang kering.
2. Apabila udang kering sudah naik harumnya, masukkan lobak merah dan sengkuang.
3. Masukkan kicap pekat, garam dan gula secukup rasa.
4. Masak semua bahan-bahan sehingga air daripada sengkuang sudah kering atau sengkuang sudah masak dan lembut.
5. Gaulkan telur goreng yang dihiris bersama campuran tadi.
6. Letakkan 1 helai daun salad di atas kulit popiah. Kemudian 2 sudu besar capuran tadi, taburkan serbuk kacang tanah dan bawang merah goreng.
7. Gulungkan kulit popiah seperti di bawah.

CARA-CARA PENYEDIAAN SOS CILI:
1. Masukkan semua bahan-bahan di atas ke dalam mesin pengisar dan kisarkan semua bahan-bahan sehingga sebati

Masak Lemak Daging Salai


MASAK LEMAK DAGING SALAI-CHEF ANIS NABILA

Bahan-bahan:
· Daging (dipotong mengikut urat dengan ketebalan 1 inci) - 1 kg
· Bawang Kuning (dikisar) - 1 biji
· Bawang Merah (dikisar) - 4 biji
· Bawang Putih (dikisar) - 6 ulas
· Cili Padi (dikisar) - 18 biji
· Kunyit Hidup (dikisar) - 1 inci
· Daun Ketumbar dan akarnya
· Asam Keping - 3 keping
· Daun Kunyit - 1 helai
· Daun Limau Purut - 4 helai
· Serai (dititik) - 4 batang
· Lengkuas (dititik) - 3 inci
· Santan - 500 ml
· Air
· Garam dan Gula
· Serbuk Kunyit (untuk memerap daging)
· Hiasan: Cili Merah, Cili Hijau, Daun Kunyit, Serai

Cara-cara penyediaan:
1.Rendamkan tempurung dan serpihan kayu didalam air untuk seketika dan masukkan ke dalam dulang ketuhar (deep oven tray).
2.Panaskan seketika didalam ketuhar sehingga menghasilkan asap. Keluarkan dulang tersebut, dan letakkan ‘wire rack’ diatas nya.
3.Susunkan daging yang telah diperap dengan kunyit dan garam diatas ‘wire rack’ kemudian balutkan dulang dengan pembalut aluminum dan masukkan sekali lagi ke dalam ketuhar.
4.Daging perlu disalai sehingga masak. Daging yang telah disalai perlu dihiris nipis (lawan urat).
5.Masukkan bahan-bahan yang telah dikisar didalam periuk bersama daging dan sedikit air.
6.Masukkan asam keping, daun limau purut, serai, lengkuas dan rebuskan sehingga mendidih.
Setelah mendidih masukkan santan, daun ketumbar, garam dan gula


Koleksi resepi dari MasterChef Malaysia
Sumber:Astro

Pasta Tagliatelle Beserta Ayam Panggang Sumbat dan 'Mousse' Hati Ayam





















Resepi dari Rancangan MasterChef Malaysia
Resepi-Chef Rizal

BAHAN-BAHAN AYAM:
• 0.4kg Peha Ayam
• 0.2kg Hati Ayam
• 0.5gm Keju Mozarella
• 20gm Herba Thyme (segar)
• 30gm Herba Rosemary (segar)
• 0.5liter Minyak Neuvida
• 0.15gm Garam • 0.15gm Lada Hitam
• 40gm Kacang Perancis
• 40gm Lobak Merah Kecil
• 10gm Cendawan Butang
• 20gm Serbuk ‘Brown Stock’
• 0.1kg Biji Bawang Putih (dihiris)
• 1gulung Tali ‘butchers’
• 20gm Tomato Ceri
• 50gm Mentega
• 0.5kg Bawang besar (dipotong dadu)
• 2tin besar Tomato yang dikupas (Coullise)
• 1bungkus Herba Selasih Manis (Sweet Basil)
• 2sudu besar Krim Masak

BAHAN-BAHAN DOH PASTA:
• 400gm Tepung Lembut
• 100gm Tepung Suji
• 4biji Telur
• 3gm Garam
• 0.4ml Minyak Neuvida
• 20gm Dakwat Sotong

CARA-CARA PENYEDIAAN AYAM:
1. Bersih dan tumiskan hati ayam dengan bawang dan herba thyme segar.
2. Untuk mousse, kisarkan daging ayam (bahagian lain selain bahagian peha) bersama keju mozzarella and masukkan krim masak.
3. Buka daging peha ayam dan bersihkan, keluarkan tulangnya. Ambil ‘mousse’ dah letakkan di atas daging ayam tadi, ditutupi bersama hati ayam yang telah dimasak. Ambil keju mozzarella dan letakkan sedikit di atas hati ayam.
4. Gulungkan peha ayam dan ikat menggunakan tali ‘butcher’. Letakkan garam dan lada hitam secukup rasa.
5. Panaskan kuali dengan sedikit minyak, gorengkannya sehingga warna keperangan. Seterusnya masukkan ke dalam ketuhar pada suhu 180°c selama 15 minit.
6. Tumiskan bawang putih, bawang besar bersama dengan selasih keping segar sehingga penjadi sedikit kuning.
7. Kemudian masukkan sos tomato (coullise) dan ceri tomato. Kacau sehingga pekat dalam tempoh masa 5 hingga 7 minit.
8. Setelah doh pasta dimasukkan ke dalam mesin pasta sehingga menjadi Tagliatelle, celur pasta taglitelle selama 3 minit dan masukkan ke dalam sos tadi.
9. Bersihkan kacang perancis dan lobak merah kecil. Kemudian panaskan air berisi garam dan biarkan sehingga ia menggelegak. Celurkan kacang perancis dan lobak merah kecil ke dalam air panas yang berisi garam tadi.
10. Panaskan minyak neuvida dan tumis semua sayur-sayuran dengan baik. Masukkan bawang putih bersama. 11. Sementara menumis sayur, ambil beberapa ceri tomato dan dimasukkan dalam minyak neuvida (penuh) dan letakkan ke dalam ketuhar untuk “confit” (biarkan sehingga masak).
12. Campurkan 20gram serbuk ‘brown stock’ dan campurkan bersama 2liter air sejuk sehingga larut . Masak sehingga mendidih, pekat dan likat.
13. Hiris cendawan butang dan tumis sehingga perang. Kemudian tuangkan ‘brown stock’ yang dilarut tadi dan gaul sehingga menjadi likat.
14. Keluarkan ayam dari ketuhar. Buangkan tali ‘butcher’ dan potong ayam menjadi kepingan.
15. Susun pasta kemudian hiaskan bersama sayur-sayuran begitu juga dengan peha ayam tadi dan ceri tomato tadi.
16. Kemudian tuangkan sos ke atas pinggan. Sedia untuk dihidangkan.

CARA-CARA PENYEDIAAN DOH PASTA:
1. Masukkan semua bahan kedalam pembancuh dan bancuhkan bahan-bahan tersebut menggunakan cangkuk pembancuh (hook).
2. Kemudian, keluarkan doh dan balutkan doh tersebut . Kemudian masukkan ke dalam peti sejuk dah biarkan selama 45 minit.
3. Selepas 45 minit keluarkan doh dan uli sehingga leper dan masukkan ke dalam mesin pasta.


Tip: Jangan letak inti terlalu banyak untuk mengelakkan dari limpahan.


ZaiFa®:-fuhh..banyak betul bahan²nya.Yg suka dgn cabaran,boleh la cuba resepi ni :-)

Mee Bandung
























Bahan-bahan:
1 kg mee kuning
10 tangkai cili kering (buang biji dan rebus, toskan)
1 labu bawang putih (diketuk)
5 biji bawang merah
½ cawan udang kering, direbus dengan Secawan air (alternatively boleh guna sotong rendam, rebus juga, ini style Mee Bandung Tanjung Agas, Muar)
½ cawan udang hidup
1 cawan daging rebus (dipotong nipis)
Sawi (sukatan ikut suka, potong anggaran 1 inci)
Kobis (sukatan ikut suka, hiris kasar)
¾ - 1 cawan gula pasir
3 - 4 cawan air rebusan daging
1 sudu makan sos tiram
Telur ayam (mengikut jumlah hidangan)
Garam secukup rasa
Minyak untuk menumis
Lain lain perencah e.g. daging ayam, fishballs, sotong, bunga kobis, hati rebus boleh dimasukkan mengikut citarasa sendiri.
Daun sadri & daun bawang, jika suka (dihiris)


Cara membuatnya:
Blend cili kering, udang kering & air rebusannya, gula, bawang putih & bawang merah.
Pijarkan minyak dalam kuali
Tumiskan bahan bahan yang dikisar. Jangan sampai garing
Masukkan sos tiram
Masukkan udang, daging rebus
Masukkan batang sawi dan air rebusan daging dan garam. Biar sehingga pekat


Cara hidangan:
Untuk menghidang (Mee bandung ni tak sedap masak dlm kuantiti yg banyak,jadi, kenalah "bancuh" sepinggan-sepinggan.)
Ambil sedikit kuah (dan rencahnya untuk satu orang makan)
Panaskan dan masukkan sebiji telur, sehingga separuh keras.
Masukkan sayur dan bila agak lembut, masukkan mee kuning untuk satu orang makan
Masukkan kedalam mangkuk leper, telur diatas, taburkan daun sup & daun bawang, jika suka.Hidangkan.



ZaiFa:Gambar mee bandung tu,saya ambil kat salah sebuah restoran yg terkenal dgn mee bandungnya,semasa jalan-jalan kat Muar hari tu.Siap beli kuah mee bandung segera.Boleh simpan dlm peti sejuk.

Pancake Mentega

Resipi pancake




















Bahan²:
125 gm mentega
60 gm gula kastor
4 biji telur
250 gm tepung naik sendiri
1 sudu kecil serbuk penaik
200 ml susu segar
esen vanila
sedikit garam


Cara membuatnya:
1.Pukul mentega dan gula sehingga kembang. Kemudian masukkan telur satu persatu.
2.Campurkan esen vanila dengan susu. Masukkan susu sedikit demi sedikit diikuti tepung gandum.
3.Panaskan kuali leper dan tuang adunan pancake di atasanya.
4.Setelah masak bolehlah dihidangkan bersama jem,madu mentega atau sirap

Tiramisu






















Bahan-bahan
200gm whipping cream
250gm cream cheese
30ml susu segar
80gm gula icing
18-20 keping biskut span ( boleh diganti dengan cebisan kek span)
170ml air kopi ( dicampur gula)
Serbuk koko secukupnya
30gm parutan coklat
Strawberries utk hiasan

Cara membuatnya
1. Pukul whipping cream sehingga kental. Ketepikan
2. Putar cream cheese hingga lembut. Pastikan cream cheese dibiarkan dalam suhu bilik sebelum digunakan
3. Masukkan susu dan gula. Putar lagi hingga ringan
4. Campurkan whipping cream dengan dengan cream cheese, kacau rata
5. Celupkan biskut ke dalam air kopi. Susun beberapa keping dalam mangkuk kaca
6. Ratakan separuh campuran krim
7.Ayak serbuk koko diatasnya. Ulang langkah 5 hingga 7 sehingga habis biskut dan krim
8. Hiaskan dengan strawberries

Sumber : Kosmo Online: Kuali Bersama Norzailina Nordin - Tiramisu

Kongsi Tips:Cara memotong daging



Cara hiris daging dgn betul:
Daging harus dipotong mengikut cara yang betul kerana cara pemotongannya memberi kesan kepada kelembutannya.


Langkah pertama dalam memotong daging ialah menentukan arah uratnya. Ini boleh dilihat di permukaan daging itu sendiri. Menentukan urat pada potongan daging yang besar adalah sedikit sukar, memandangkan setiap bahagian terdiri daripada beberapa otot, yang mempunyai urat tersendiri.


Potong daging merentas uratnya untuk menambah kelembutan daging. Memotong daging secara merentas akan memendekkan otot kepada segmen lebih kecil, menjadikan ia lebih senang untuk dikunyah.


Selain itu, untuk memotong daging dengan senang, separa-bekukan terlebih dahulu. Kemudian daging akan lebih mudah dipotong.


Petua daging cepat empuk
1)Semasa merebus atau memasak daging,masukkan sebatang camca kecil ke dalam periuk. Dipercayai camca ini menyerap lebih haba / kepanasan yang membantu proses melembutkan daging.


2)Anda juga boleh menggunakan satu tin air coca-cola. Perap bersama air coca-cola selama 1 jam.Kebiasaannya perap menggunakan air coca-cola ini di gunakan oleh penjual satey. Sejauhmana kebenaran daging tersebut lembut, saya tidak ketahuinya.


3)Masukkan panadol ke dalam rebusan daging. Petua ini biasa saya dengar diamalkan di majlis kenduri yang biasanya memasak daging dalam jumlah yang banyak. Namun sejauhmana keberkesanannya tidaklah dapat saya pastikan.


4)Selain itu,anda juga boleh masukkan beberapa tangkai daun betik ke dalam masakan untuk melembutkan daging.


5)Jika tiada tangkainyanya,anda juga boleh menggantikannya dengan betik muda.Pastikan anda kupas kulitnya,buang biji serta bersihkannya terlebih dahulu sebelum dimasukkan ke dalam mana-mana masakan berasaskan daging.


6)Kepingan tempe juga selalu digunakan untuk melembutkan gulai daging. Hanya masukkannya ke dalam masakan dan biarkan.


7)Perap daging yang telah dipotong dengan sedikit cuka makan selama lebih kurang 15 minit.Selepas itu toskannya hingga kering,lalu masak seperti biasa. Anda hanya perlu memastikan api dapur berada pada tahap sederhana ketika masakan daging itu hampir menggelegak. Hasilnya daging lebih cepat empuk dan rasanya juga amat sedap.


8 )Anda juga boleh cuba menggunakan keratan batang ubi kayu.Pastikan batang ubi kayu itu dibersihkan terlebih dahulu.Masukkan ke dalam periuk ketika ia sedang mendidih sahaja. Biarkan selama 10 – 15 minit,lalu angkat serta asingkan batang ubi kayu tersebut.


9)Gaul daging bersama tepung dan perapkan dengan kicap selama 30 minit sebelum dimasak.


10)Tumbuk lumat buah keras,lalu masukkan ke dalam ramuan gulai daging. Daging akan lebih cepat empuk.

Kepak Ayam Goreng Bermadu



Bahan-bahan:
6 ketul kepak ayam
2 sudu besar madu
2 sudu besar sos tiram
sedikit serbuk kunyit
lada putih
2 sudu kecil garam
2 sudu kecil mixed herbs
1 sudu kecil oregano
2 sudu kecil jus lemon


Cara membuatnya:
Cucuk2 kan kepak ayam tadi dengan garfu.
Gaul semua bahan dan perap selama 30 minit.
Goreng dengan api sederhana.
Renjiskan dgn sedikit madu semasa menghidang.

Selamat mencuba,resepi yg ringkas dan sedap  :-)

Kek Coklat Kukus Keju Buah



















Bahan A

2 cawan tepung gandum
1 cawan serbuk koko
1 sudu kecil baking powder-ayakkan
1 sudu kecil soda bikarbonat


Bahan B

1 cawan susu pekat
1 cawan butter cair
1 cawan air panas
2 cawan gula perang


Bahan C

4 biji telur
1 sudu kecil esen vanilla - kacau rata


Cara membuatnya:

1.Panaskan kukusan dan lapikkan loyang dengan kertas minyak.
2.Masukkan semua bahan yg diayakkan dalam mangkuk.
3.Masukkan butter cair, air panas, gula dan susu pekat dalam mangkuk yg berisi bahan yg telah diayakkan.
4.Masukkan telur dan kacau adunan sehingga sebati.
5.Masukkan dalam loyang dan kukus selama 1 jam atau lebih sikit.
6.Sejukkan dan hiaskan dengan kerim keju dan buah-buahan koktel


Bahan krim keju:

250 gm keju cream philidephia
½ cawan gula halus
½ cawan air agar-agar
1 cawan yogurt perisa mangga
1 tin buah2 koktel
½ cawan air dalam buah koktel


Caranya:

1. Pukul keju cream dan gula sehingga rata/lembut.
2. Masukkan yogurt dan pukul lagi.
3. Masukkan air/cecair agar dan kacau rata.
4. Tuangkan atas kek span dan sapukan rata.
5. Taburkan buah2 koktel dan sejukkan beberapa jam.
6. Potong dan hidangkan

Gambar:Sumber dari carian internet

Pasta Salad



INGREDIENTS:


•1 Cup Cooked Fusili Pasta


•1 Pkg/Can of Salmon, Drained


•1 Red Pepper, Diced


•1 Yellow Pepper, Diced


•1 Cup Steamed Asparagus


•1 Cup Sautéed Mushrooms


•Juice from ½ Lemon


•2 Tbs Olive Oil


•Salt and Pepper, to taste




METHOD:


Mix all the above ingredients in a bowl and toss.

Put in the fridge for an hour before eating

Baked Ricotta Recipe



INGREDIENTS:
•1 - 2 teaspoons First Choice Classic Olive Oil
•1 tablespoon pine nuts
•1 - 2 cloves of crushed First Choice Garlic (can use bottled)
•100g English or baby spinach
•500g ricotta cheese (can use low fat)
•1 First Choice egg - lightly beaten
•1 tablespoon chives (optional)
•1/4 cup grated parmesan cheese (optional)

METHOD:
1.Preheat oven to 180°C in fan forced or 200°C regular oven.
2.Lightly grease a six hole muffin pan of 1/3 cup capacity.
3.Heat the olive oil in a heavy base frying pan on medium heat.
Add the pine nuts and garlic and cook through until fragrant.
4.Wash the spinach thoroughly, blanch in hot water, and then chop roughly.
5.Add the spinach to the pan and gently cook for a minute or two. Remove from heat and let it cool down.
6.Stir the beaten egg through the ricotta, making sure it is well combined.
7.Add this with the parmesan cheese and snipped chives to the spinach and mix thoroughly.
8.Fill the muffin pan and bake for about 15 minutes or until golden on top and slightly cracked on the sides.
9.Remove from oven and cool in pan. Using a knife, run around edges then gently slid off onto plates for serving.
10.Serve with a tomato salad or some baked deli sized trussed Romano tomatoes.
11.To bake tomatoes, place in a shallow baking dish, sprinkle with a little virgin olive oil and balsamic vinegar. Bake about 12 - 15 minutes or until tomatoes begin to cave in.

Kek Cawan






















Bahan-bahannya:
Mentega - 170gm
Tepung Gandum - 230gm
Tepung Penaik - 1 sudu kecil
Telur - 3 biji
Serbuk Koko - 80gm
Dadih asli (Yogurt) - 100gm
Susu Cair - 100ml
Gula Kastor - 180gm
Esen vanilla - 1sudu kecil

Hiasan A:Keju Krim, Madu, Krim
Hiasan B:Coklat Warna, Kismis,Coklat Butang


Cara membuatnya:
1.Pukul gula dan Mentega hingga kembang.
2.Masukkan telur satu demi satu dan juga esen vanilla.
3.Masukkan tepung serbuk koko dan juga serbuk penaik sedikit demi sedikit hingga habis.
4.Masukkan dadih asli , susu cair sedikit demi sedikit hingga habis.
5.Dibakar pada suhu 180°c selama 15 minit.

Acar Buah

Bahan A:
• 10 g biji gajus
• 10 g cermai jeruk
• 10 g anggur jeruk
• 10 g kismis
• 2 biji timun, dihiris
• 2 biji lobak merah, dihiris
• Sedikit lobak masin, dicincang


Bahan B:
• 150 g halia, dihiris
• 10 biji bawang kecil, dibelah dua
• 6 biji bawang putih, dibelah dua
• 4 biji cili merah, buang biji dan dipotong
• 4 biji cili hijau, buang biji dan dipotong
• 1 camca tehl serbuk kunyit
• Garam dan gula pasir secukup rasa


Bahan C:
• 5 camca besar minyak masak
• 1/2 cawan cuka, disatukan dengan 1/4 cawan air dan 1 camca teh gula
• 1 camca teh biji sawi digoreng tanpa minyak
• 4 biji bawang kecil, dihiris
• 20 tangkai cili kering
• 3 cm kunyit hidup


Cara membuatnya:
1. Masukkan bahan A dan bahan B ke dalam mangkuk, gaulkan sehingga sebati. Perapkan
sejam kemudian sejat.
2. Bahan C, panaskan minyak masak di dalam kuali, tumiskan bawang kecil dan bahan yang
dikisar sehingga garing.
3. Kemudian masukkan campuran cuka dan didihkan selama tiga minit.
4. Seterusnya masukkan campuran bahan A dan B, kacau sehingga rata.

Ayam Damsyik

Bahan:
• 6 g bawang putih
• 12 g bawang kecil, dikisar halus
• 4 g halia
• 10 g serbuk jintan manis
• 30 g serbuk jintan putih
• 5 g serbuk kunyit
• 2 g daun kari
• 15 ml minyak sapi
• 10 g keju parmesan
• 20 ml santan
• 5 ml susu cair
• 2 g garam
• 1 g gula


Bahan perapan:
• 600 g ayam/bebiri muda
• 5 g jintan manis
• 10 g jintan putih
• 5 g garam
• 2 g halia


Cara membuat:
1.Perapkan ayam/bebiri muda dengan jintan manis, jintan putih, garam dan gula semalaman.
2.Setelah diperap ayam/bebiri muda hendaklah digoreng setengah masak.
3.Tumiskan bahan yang sudah dikisar sehingga keluar aromanya.
4.Masukkan kedua-dua serbuk jintan bersama serbuk kunyit, tumis sehingga pecah minyak.
5.Setelah pecah minyak masukkan pati santan pekat dan gaul sehingga sebati.
6.Kemudian masukkan susu cair, biarkan sebati dan bersalut.
7.Akhir sekali masukkan keju parmesan bersama garam dan gula

My Friends,My Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
www.my-resepi.blogspot.com. Powered by Blogger.
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | JCpenney Printable Coupons