7 Tips lebih sihat di restoran makanan segera



Suka makan di restoran makanan segera? Rasanya yang sedap dan mudah didapati antara faktor kita lebih cenderung untuk makan di restoran makanan segera. Terutama ketika sibuk dan tiada masa untuk memasak di rumah. Burger, kentang goreng, ayam goreng dan air bikarbonat pastinya menjadi pilihan utama walaupun kita tahu ia mengandungi hanya sedikit khasiat makanan.

Namun, kebanyakan restoran kini semakin prihatin dengan keperluan orang ramai terhadap pemakanan sihat. Kita diberi pilihan untuk memilih menu yang lain mengikut citarasa masing-masing contohnya seperti salad, kentang bakar, sup dan sebagainya. Berikut adalah beberapa cadangan agar hidangan makanan segera kita lebih berkhasiat dan mengandungi nutrien yang diperlukan oleh tubuh badan.

1. Hindarkan daripada memesan makanan bergoreng yang pastinya berminyak, seeloknya pilih hidangan yang dibakar atau dipanggang

2. Pesan pizza yang mengandungi cendawan, bawang dan lada hitam berbanding dengan sosej ataupun daging.

3. Pilih sayur dan buah-buahan segar di dalam salad, sebaiknya elakkan pengambilan salad yang mengandungi banyak mayonis ataupun lemak sayuran yang lain.

4. Jangan sekali-kali menambah garam pada makanan kerana kebanyakan hidangan yang disediakan telah mengikut kadar garam yang ditetapkan.


5. Elakkan dari memesan minuman bikarbonat tetapi gantikan dengan jus buah-buahan atau seeloknya air putih.

6. Tambahkan susu rendah lemak sebagai penambah perisa di dalam kopi yang dipesan, bukannya menambah krimmer ataupun gula.

7. Elakkan daripada makan kek, pastri dan pencuci mulut yang ternyata tinggi dari segi kalori dan kadar lemak sebagai pencuci mulut.

Sumber

11 comments:

Robby said...

Saya jadi laparrr nih...hehehe

Syukri Mohtar said...

macam susah je nak cari fastfood yg sihat.hhehe.but thanks for the info =)

Suhana Samsudin said...

Waktu terbaik untuk minum & Turunkan berat badan 2-30kg :)

http://suhanasamsudin.blogspot.com/2012/05/4-waktu-terbaik-untuk-minum-air-masak.html

Rulita.park said...

tapi kalau kita makan KFC or MC donal tu selalu minuman bersoda pendampingnya wkwkwk :D tips yg bagus,melihat gambar makanan d atas itu saya jadi lapar xixiixxii :D

syahirooAhmad said...

gud! saya pun amalkan juga.. but kentang mmg tak amik langsung. karbohidratnya terlalu tinggi.. seelokkan makan benda yg kurang diproses, cam ayam, daging.. yang dibuang kulit..

seo services lucklnow said...

really nice blog,thanks

Unknown said...

salam...blogwalking..jom ke web cute sy ya..jom shopping sauna, produk nawal's spa & herbs, include set maternity for ibu n bby.....hijab..dan sudilah comment di post ya....dan di cbox jgk, hehe..tqvm

Didin prasetyawan said...

wah gak da gado-gado bakar ya.........

Dunia Kita Dunia Penuh Cinta said...

jadi terasa lapar yer... :)

welcome to BISMILLAH electronics said...

hi zaina.... zaina duk mne.... blog awk sgat bagos.... sy meminati blog awak... add sy di fb... tkan nma sy muscomp tech m....
jika awk nk berkawan gan sy....

ZaiFa® said...

Terima kasih yg tinggalkan komen disini.Fastfood mmg sedap,tapi diet yg sihat jgn dilupakan yer.

My Friends,My Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
www.my-resepi.blogspot.com. Powered by Blogger.
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | JCpenney Printable Coupons